Gyógyító fal

Gyógyító fal

Itt olyan tartalmakat talál, amik a gyógyítás tereiben elhelyezve segítenek információval, tippekel, gondolatokkal.

Nyomtassa ki, ragassza ki és ezáltal a várók, karantén szobák, kezelők, orvosi- és nővérszobák falai a megnyugvás, megnyugtatás, higgadtság és erő forrásaiként hasznosulnak.

A képi anyagokat képernyővédőként is használhatja.

Írott anyagok

Megküzdés a társas elkülönítéssel

  • Erősítsd a másokkal való kapcsolataid – virtuálisan. Hívás, videohívás, sms vagy közösségi médián keresztül küldött üzenet. Tegyél erőfeszítéseket annak érdekében, hogy rendszeres kapcsolatot tarts azokkal, akik fontosak számodra. Adott esetben ez lehetőséget is nyújthat arra, hogy kapcsolatba lépj azokkal, akikkel már jó ideje nem beszéltél, vagy akikkel kapcsolatba szeretnél lépni.
  • Vedd észre, mikor van szükséged egy kis időre, amit csak magadra szánsz. Szánj időt arra, hogy lelassíts, hogy lélegezz, hogy megállj és hogy pihenj.
  • Találj kreatív módszereket a másokkal való együttlét élményének megélésére, például nézzetek filmet vagy sorozatot egyszerre, miközben egymással vonalban vagytok. A technológia gyors fejlődése számos új módszert adott a virtuális kapcsolattartáshoz, hogy jobban felkészüljünk a jelenlegi helyzetre.
  • Szervezz virtuális találkozókat étkezésekre és beszélgetésre, hogy „megidézd” azt, amikor hétvégén munka után vagy barátaiddal, kollégákkal együtt vagy.
  • Kölcsönösen osszátok meg tapasztalataitokat, ötleteiteket, mi működik, mi nem működik. Miközben ez egy közös élmény, mindenkinek saját egyedi körülményei vannak. Beszélj erről barátaiddal, családoddal, munkatársaiddal, ismerőseiddel és másokkal, akikkel kapcsolatban állsz.
  • Nyugodtan fordulj a megfelelő hatóságokhoz, szervezetekhez, ha vannak olyanok, akiknek véleményed szerint további támogatásra van szükségük (például egy idős szomszéd). A másoknak nyújtott támogatás kölcsönösen előnyös lehet.
  • Összpontosíts arra, amit otthon végezhetsz, ideértve hobbi, projektek vagy egyéb dolgok, amelyekre rég óta időt keresel. Olvass könyveket, tanulj meg valami újat, légy kreatív.
  • Menj el sétálni egy csendes helyen, természetesen megtartva a társas távolságot és más alapvető egészségügyi óvintézkedéseket.
  • Légy tudatos a hírek befogadását illetően. Bár érdemes folyamatosan tájékozódni és időről időre figyelni az új információkat, húzz meg határokat, hogy ezek az információk ne árasszanak el. Megfelelő partnerekkel maradj kapcsolatban a hiteles, naprakész információkhoz.
  • Gyakorold a tudatos jelenlétet (mindfulness) és a meditációt. Függetlenül attól, hogy ez egy fix napközben alkalmazott gyakorlat, vagy csak random időközönként végzett nyújtás, nyugodt és tudatos lélegzés, ez bármikor megtehető és segíthet a feszültség enyhítésében, a jelenlétben és abban, hogy továbbra is két lábbal a földön állj.
  • Próbáld napról napra tervezni a dolgokat. Tegyél meg mindent annak érdekében, hogy tudatosan és konstruktív módon rendelkezz azzal, amire most és az elkövetkező napokban, hetekben szükséged van, ugyanakkor próbálj a jelenben maradni és arra támaszkodni, amit jelenleg ismerünk.
  • Maradj bizakodó – emlékeztesd magad arra, hogy ez a kérdés minden szinten a nap 24 órájában a legnagyobb figyelmet kapja, és folyamatosan új segítségnyújtási stratégiákat dolgoznak ki és léptetnek életbe.

Emlékeztesd magad arra, hogy bár ez kihívást jelent, a társadalmi távolodás fontos és pozitív lépés, amelyet ha megteszel, kétségkívül pozitív hatással lesz a jelenlegi helyzetre.

Miközben ezt az időt félelmetesnek és elszigeteltnek élheted meg, ne feledd, hogy mindannyian együtt vagyunk ebben az ügyben!

Forrás:
https://eap.partners.org/Coping_and_Overcoming_Isolation_during_Social/Physical_Distancing.asp

Fordította S. Vera, maga is önkéntes elkülönítésben 🙂

 

 

 

 

[letöltés nyomtatáshoz]

Lehetőségek a munkából származó stressz oldására. Válassza ki azt a 2-4-et, ami a munkafeltételeihez illeszthető (nem szükséges mindet követnie)
  1. A kézmosáshoz kapcsolja az elméje / lelke megtisztítását is. Képzelje el, hogy ahogy a keze tisztul, úgy távoznak a felesleges feszültségek, nehéz érzések is.
  2. A fertőzött betegekkel csak a feltétlen szükséges intervenciókat végezzék el
  3. A betegek közötti időben végezzen (rövid) légzőgyakorlatot, legalább egy sóhajtást, ami az előző beteggel való interakciót lezárja, és felkészíti önt a következőre
  4. Reflektáljon élményeire: keresse meg a “nap (délelőtt / délután) fénypontját”. Bármilyen nehéz is a helyzet van benne jó (egy mosoly, egy köszönet, egy dicséret).
  5. Bíztassa kollégáit. Ismerje el, dicsérje meg amit tesznek, még ha egyszerű, akár rutin művelet is az, amiről szó van.
  6. Használja a “kérem” és a “köszönöm” fordulatokat kollégáival
  7. Ha van lehetősége rá: nézzen zöld növényt 20-25 percig. Ha nincs, képzeljen el ilyet, vagy tegyen ki képet vagy tegyen ilyet a telefonja képernyőképeként
  8. Nyújtózzon időről időre: a stressz okozta feszültség rendszerint bizonyos testrészeknél gyűlik fel (vállban, vádliban, állkapocsnál, stb.). Ismételten, aktívan lazítsa el ezt a részt.
  9. Ha valakivel feszült volt, vagy megbántotta kérjen bocsánatot. Nem kell magyarázkodni, érteni fogja.
  10. Hívja elő annyak emlékét, amikor szeretett valakit, vagy önt szerették (ez növeli a Centrális oxitocin szintet az agyban, ami szorongás- fájdalom- és feszültségcsökkentő)
  11. Dolgozzon ki célképzetet: hogy jelenik meg magában az, amikor már túl vagyunk a járványon, és rendeződnek a dolgok. (pl. otthon ülök a kertben és simogatom a kutyát). A nehéz percekben aktívan hívja elő képzeletében ezt a képet.
  12. Alkalmazzon ön-szuggesztiót: “Képes vagyok rá, megoldom” “Egészséges és erős vagyok” “Gazdag tartalékaim vannak” “Kitűnően terhelhető vagyok” „Kívül káosz, legbelül béke”– vagy hasonló. Ugyanazt (a legjobbat) ismételgesse lehetőleg 10-15x egymás után (főleg lefekvéskor és ébredéskor hasznos).
  13. Gondoljon azon ezrekre világszerte, akik hasonló feltételek mellett dolgoznak. Legyen büszke magára, nagyon fontos szolgálatot tesz az emberiségnek.
Vezetők: a munkaszervezésben a dolgozók bármikor vehessenek igénybe 5 perc pihenőt, 2x egy félnapban. Emellett tervezetten legyen lehetőségük 20-30 perces pihenőre menni. Hosszú távon kulcsfontosságú, még ha látszólag időveszteség is. Lehetőségek a betegekkel való kommunikáció javítására. Válasszon 3-5-öt, nem kell mindegyiket követnie.
  1. Tartsa meg az elemi fordulatokat: köszönés, búcsúzás stb. (“Jó reggel”, “Aludjon jól”, “Jó éjszakát”, stb.)
  2. A betegekkel (is) használja a “kérem”, “köszönöm” szavakat mennél többször.
  3. Ha durva, türelmetlen, esetleg agresszív volt egy beteggel: kérjen bocsánatot.
  4. Adjon lehetőséget a választásra: mit szeretne előbb, X-et vagy Y-t?
  5. Használja a “mi”-nyelvet”, fogalmazzon T/1-ben. Ahelyett, hogy “Megvizsgálom” mondja “Nézzük, mi van a panaszai mögött”.
  6. A páciensnek mondja el, hogy mi a beavatkozás célja,
  7. Mondja el, mit csinál és miért (meghallgatom a tüdejét, hogy kövessük van-e / mi a változás)
  8. Rövid, finom, emberi érintés (pl. finoman vállra tett kéz) az interakció kezdetén és/vagy végén emberibbé teszi a helyzetet. Önnek is jobb lehet.
Összeállította: Karnatovskaia, Lioudmila V., M.D. Mayo Clinic, USA. és Varga Katalin PhD, ELTE Budapest

[letöltés nyomtatáshoz]

Szuggesztív kommunikácó kórházi sürgősségi ellátásra
Általános javaslatok a betegekkel való kommunikációban
Összeállította Ziss Mariann és Varga Katalin

Fő üzenetek:

  • hatékony mindenki: már tesz a javulásáért

„Szokatlan, hogy azzal is mennyit tehetünk, hogy várunk, türelemmel. Mint amikor az ember a kávéra vár az automatánál, vagy az ételére az étteremben. Látszólag nem történik semmi, közben  annyi minden zajlik a háttérben a vágyott eredményért”

  • átmeneti a helyzet az érkező bizonyosságért

„Most egy ideig ez a hely ill. helyzet jelenti a biztonságot. Önnek is, a családjának is, a közösségnek is. Együttműködő türelmével ön is a biztonságot építi, erősíti”

  • együttesség kialakítása: ”egy hajóban evezünk” szemléletében kommunikáljunk
    • páciens és személyzet is más helyzetbe került most, mint a megszokott. Az ésszerűség, a biztonság ezt kívánja. Most mindenkinek szokatlan ez a helyzet.
    • mindenen jelenlévő tesz a környezetünk egészségéért (ki azzal, hogy kivizsgál, ki azzal, hogy kivizsgáltatja magát)
  • A fertőzés ellen a legjobb az erős immunrendszer. Azt támogatjuk gyógyszerekkel, nyugalommal, stb. Erre is van hanganyag (Általános immunerősítő gyakorlat 15 perc)

Érdemes:

  • Megtartani a szokásos üdvözlési, udvariassági formákat: Jó reggelt! Szép napot! Jó étvágyat” „Aludjanak jól”, stb. ((ez annak is jó, aki mondja, ezek elhagyása negatív üzenetű))
  • Helyt adni, meghallgatni a feszültségét, panaszait (ún. pacing technika):

„Igaza van, ez most nehéz” „Értem, szeretne otthon lenni. Ki várja?” stb. A megértés közvetítése inkább leállítja a panaszkodót, mint ha elütjük vagy „visszavágunk” (pl. Gondolja nekem könnyebb?!?!)

  • Az egyes betegek közötti bármilyen rövid időben „lezárni” az előző beteget magadban, és nyitni a következőre (pl. kézmosás, klesztyűcsere, egy lélegzetvétel is elég). Mint a sakk-szimultán. Mindig csak arra koncentrálni, akivel éppen foglalkozol
  • Rendszeresen, akár csak 5 percre megállni, és magatokkal foglalkozni (erre van hanganyag: 5 perc pihenés címmel)
  • Mosolyogni, kedvesnek lenni, pár „privát megjegyzést”’ tenni (szép a kardigánja! hú de magas fiatalember, ez a kedvenc zeném nekem is, stb.). Ez nektek is jó, még ha furcsa vagy nehéz is eleinte. Emberibb lesz a kapcsolat, és hasonlókkal viszonozzák.
  • Megköszönni sűrűn bármit. (ez kontrollélményt ad a betegnek):
  1. pl. Köszönöm, készen is vagyunk! „Ideadná a tálcát! Köszönöm, nagyon kedves”

A kulcsszavakat sokszor, bármibe fűzzétek bele:

biztonság, együttműködés, közös (cél, érdek), nyugalom

  1. Nyugodtan leülhet, ha úgy kényelmesebb.

Köszönöm az együttműködését! stb.

 

 

 

 

[letöltés nyomtatáshoz]

Képi anyagok

Nagyfelbontású képi anyagok letöltése nyomtatáshoz

Szólj hozzá!

avatar
  Feliratkozás  
Visszajelzés